ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 応用障害心理学研究
  2. 第11号

スポーツに参加する子どもの心理的発達に及ぼす大人の影響:その研究動向と今後の方向性

https://doi.org/10.15005/00000050
https://doi.org/10.15005/00000050
393d4530-7516-44c4-8e2f-ff9bf78271fe
名前 / ファイル ライセンス アクション
klcPsycArticles011045.PDF klcPsyc011045 (523.7 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-01-24
タイトル
タイトル スポーツに参加する子どもの心理的発達に及ぼす大人の影響:その研究動向と今後の方向性
タイトル
タイトル Influences of parents and coaches on the psychological development of children participating in sport activity: Past and future trends
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもスポーツ
キーワード
主題Scheme Other
主題 大人の影響
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもの知覚
キーワード
主題Scheme Other
主題 大人と子どもの不一致
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どものパーソナリティ発達
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 youth sport
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adult influence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 child's perception
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adult-child disagreement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 development of child personality
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 久﨑, 孝浩

× 久﨑, 孝浩

ja 久﨑, 孝浩
ISNI


Search repository
石山, 貴章

× 石山, 貴章

石山, 貴章

Search repository
著者別名
姓名 Hisazaki, Takahiro
言語 en
著者別名
姓名 Ishiyama, Takaaki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では, スポーツに参加する子どもを取り巻く親や指導者が子どもの心理的発達に及ぼす影響について先行研究を概覧・評価した。まず, 子どものスポーツ参加に対する親や指導者の行動や信念の影響に関係する理論を幾つか呈示し, それぞれの理論が主張する仮説を説明した。次に, 各理論に沿って知見をレビューし, 大人の肯定的な行動や認知がスポーツに対する有能感や価値に対する子どもの知覚を高め, さらにそれが内発的動機づけやスポーツ活動の決定意志を維持したり高めたりするというプロセスが存在する可能性を示唆した。しかしこのレビューを通して, 親や指導者の行動や子どもの有能さについて親(または指導者)の見方と子どもの見方が一致しないということが見出された。またさらに, 既往の研究はスポーツ活動に関連した子どもの心理的特性に着目しているものの, 多様な状況で一貫して思考・感情・行動に及ぼす子どものパーソナリティの側面に焦点を当てていないことも確認された。こうした2つの問題に対して最後に, この領域の今後の研究の方向性を提示した。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This article reviews and evaluates the research evidence regarding the parents’ and coach’s influences on child psychological development in sport settings. First, we presented the theories relevant to the effect of parents’ or coach’s behaviors and beliefs on child sport participation and described the hypothetical concepts of each theory. Second, we overviewed and surveyed the findings along the lines of the theories and implicated the existence of a process in which adult positive behavioral and cognitive factors will enhance children’s perceptions of sport competence and value that will maintain or enhance their intrinsic motivation stimulating activity choice. Through this review, however, it appeared that parents (and probably also coaches) have incongruent view to those of children with regard to parental (and coach’s) behaviors and children’s competence. Moreover it was confirmed that past studies had not yet focused on child’s personality trait, which consistently influences his or her thought, feeling, and behavior across various situations, but on his or her psychological aspects relevant to sport situation. We finally offered a future direction for these two issues.
書誌情報 応用障害心理学研究

号 11, p. 45-67, 発行日 2012-03
出版者
出版者 九州ルーテル学院大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:01:02.928547
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3