WEKO3
アイテム
歩行開始期の情動制御の個人差と気質および親のパーソナリティ特性の関連性
https://doi.org/10.15005/00000039
https://doi.org/10.15005/0000003926fcb6ff-8a62-40db-9495-739d5a2640c8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-01-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 歩行開始期の情動制御の個人差と気質および親のパーソナリティ特性の関連性 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The relation of temperaments and parental personality traits to emotion regulation patterns in toddlers | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 情動制御 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 歩行開始期 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 母子葛藤 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 気質 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 養育者のパーソナリティ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | emotion regulation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | toddlerhood | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | mother-child conflict | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | temperament | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | parental personality | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
久﨑, 孝浩
× 久﨑, 孝浩
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Hisazaki, Takahiro | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では, 葛藤場面での子どもの情動や制御行動また母親の制御行動に子どもの気質や母親のパーソナリティ特性がいかに関連しているかを検討した。対象者は13~30ヶ月の子どもとのその母親のペア28組であり, 各ペアは玩具を片づけるという子どもに葛藤を引き起こす場面に参加した。また, 母親には自分自身のパーソナリティ特性や子どもの気質に対する回答を求めた。分析の結果, 気質的に活動性や快情動表出傾向の高い子どもほど自己慰撫を示しにくいこと, 気質的に恐れやすい子どもほど積極的に対象物を求めようとしないことが明らかになった。また, 外向性の高い母親ほど子どもの行動を契機にして子どもの注意を切り替える傾向があること, 協調性の高い母親は洗練された説得をしない傾向にあることが示された。今後の研究として, 子どもの制御パターンに対する子どもの気質や養育環境の交互作用に関する縦断的検討が望まれた。 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This research examined how children’s temperaments and their mothers’ personality traits were associated with emotions and behaviors they expressed and strategies that their mothers used during mother-child conflict. Twenty eight pairs of 13- to 30 month-old children and their mothers participated in the conflict situation where toys with which children had been playing were removed by their mothers. Mothers reported their own personality traits and temperaments of their children by questionnaire. As a result, in that conflict situation, temperamentally active and pleasurable children tended not to self-soothe and temperamentally fearful children were likely not to seek desired objects. More extroverted mothers inclined to distract their own child through playing with him/her and more cooperative mothers tended not to persuade him/her smartly. These results suggested that a longitudinal study which could elucidate the complex and systematic pathways that environmental and temperamental factors influence the development of emotion-regulating behavior pattern was needed for the future. | |||||||||
書誌情報 |
応用障害心理学研究 Japanese journal of applied psychology, education and welfare for disorders 号 10, p. 69-86, 発行日 2011-03 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 九州ルーテル学院大学 |